ساختار شیمیایی و فیزیکی :

جاسپر (jasper) یا ژاسپر در واقع به مجموعه ای از کوارتز های ریزبلورین یا کلسدون با مواد معدنی دیگر گفته می شود. جاسپر سنگی با سختی 7 – 6.5 در مقیاس موس و یک سنگ متخلخل است که تقریبا دارای رنگ های مختلف است و از مواد معدنی رسوبات و یا خاکستر ها تشکیل شده است. این سنگ در طول زمان و در جریان رسوبگذاری سیلیکات ها و خاکستر های آتشفشانی ایجاد شده است.
علت رنگ قرمز جاسپر وجود وفور ماده معدنی آهن در ساختار آن است.

جاسپر سنگ ماه تولد فروردین میباشد.

روش نگهداری :

این سنگ به راحتی با آب گرم و اندکی صابون و برس یا پارچه ای نرم تمیز می شود .
دقت کنید تا سنگ را قبل از خشک کردن کاملا آبکشی کنید .جاسپر سنگی بسیار متخلخل است و همین امر باعث می شود به آسانی لک شود و یا رنگ ها و مواد شیمیایی را جذب کند .
از قرار دادن آن در معرض حرارت به صورت طولانی مدت بپریزید زیرا حرارت باعث تغییر رنگ در سنگ می شود . بهترین راه نگهداری آن در پارچه ای نرم و یا در جعبه طلا و جواهرات پوشیده با پارچه است.

خواص درمانی :

▪︎ برای کیسه صفرا و زیر شکم مفید و باعث ترشحات و جریان مواد سیال از کیسه صفرا کبد و کلیه ها می شود و در عملکرد سیستم دفع شرکت می کند

▪︎ باعث تعادل و مانع از تشکیل سنگ کلیه و کاهش تهوع و آرامش درد ها می شود

▪︎ این سنگ با تنظیم چاکرای شبکه خورشیدی دلهره و ترس را از بین برده اراده و نیروی روحانی را زیاد می کند

▪︎ برای مبارزه با خستگی مفید است

▪︎ محافظت در برابر گزش مار و عنکبوت

▪︎ سودمند در درمان کبد ، طحال و مسائل مربوط به لوزالمعده

▪︎ برای کاهش وزن کابرد خوبی دارد

▪︎ برای مبارزه با یبوست

▪︎ تقویت سیستم ایمنی بدن

▪︎ برای درمان تب کاربرد دارد

▪︎ تقویت سیستم گردش خون

▪︎ دفع سموم

▪︎ بهبود کارایی کبد

تاریخچه : 

واژه جاسپر در زبان یونانی (iaspis) معنی سنگ خال دار و عجیب و غریب شناخته می شود. درگذشته نام دیگر سنگ جاسپر در زبان فارسی یشب (yashp) بوده است. از نظر تاریخی آن را می توان به عنوان یک سنگ جواهری در تاریخ آذربایجانی، فارسی، عبری، آشوری و یونانی دانست که طرفدارن زیادی داشته است. جاسپر سبز در حدود 4 و 5 هزار سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار می گرفته است. از زمان قدیم بر این اعتقاد بودند که این سنگ دارای قدرت می باشد و دارای خواص شفا بخش می باشد. بر این مبنا مصریان باستان از ژاسپر در عروسی ها و در ساخت طلا و جواهرات استفاده کرده اند.
در فرهنگهای مختلف از خواص سنگ جاسپر برای مقاصد درمانی و یا گاهی طلسم استفاده میشد. در مصر مومیاییان را همراه با آن دفن می کنند و معتقدند که این سنگ گذرگاه ایمنی را برای بعد از مرگ ایجاد می کند. مصریان باستان جواهرات جاسپر را به عنوان حرز (طلسم) می پوشیدند، چرا که این باور وجود داشت که این سنگ باعث افزایش انرژی جنسی می شود. همچنین بومیان آسیا و نیز بومیان هندی آمریکا، آن را به عنوان سنگ جادویی باران و دارای قدرت بسیار زیاد درمانی می شناختند. باور این بود که چنانکه کسی سنگ جاسپر را همراه خود داشته باشد از ارواح و جادوگران مصون میماند. آنها از خواص جاسپر زرد برای سفر چه بصورت فیزیکی و چه روحی و از خواص جاسپر قرمز به عنوان سنگ تجدید حیات و نوآوری استفاده میکردند.

معادن : 

از معادن بزرگ این سنگ میتوان به معادن هند، ونزوئلا، فرانسه، آمریکا، روسیه، و آلمان اشاره کرد. سنگ جاسپر در رگه ها و ترکهای سنگهای آتشفشانی و اغلب همراه سنگهای عقیق و یا کالسدونی یافت میشود. رگه های جاسپر گاها در سنگهای آذرین به وقوع می پیوندند، برای مثال جاسپر قرمز و زرد در رشته کوه های شرقی زاکسن ارزبرگ آلمان و در گرانیت یافت میشوند.
در ایران نیز به جرات می توان گفت در بیشتر نقاط کشورمان سنگ جاسپر مخصوصا همراه عقیق یافت میشود.